Skip to content

Edukuj se budi bezbedan

Primena novih tehnologija u bankarstvu, kao i u svim drugim sistemima, donosi mnoštvo benefita, ali nažalost i nove načine za ugrožavanje bezbednosti na Internetu, pre svega u domenu korišćenja elektronskog bankarstva i internet plaćanja.

 

Sve sofisticiranija i učestalija pojava prevara, koje se sprovode putem fišing (engl. Phishing) imejlova, višinga (fišing koji se sprovodi putem telefonskog poziva), lažnih anketa i nagradnih igara na društvenim mrežama , uspeva da navede korisnike platnih računa i kartica da postanu žrtve i ostave svoje lične podatke, podatke sa platnih kartica, kredencijale za elektronsko bankarstvo i kodove dobijene putem SMS poruka, a što ima za posledicu zloupotrebu njihovih računa i kartica. 

U slučajevima kada korisnik bankarskih usluga otkrije podatke koji omogućavaju zloupotrebu računa i kartica, posledice najčešće snosi sam korisnik. S toga, kako ne bi postali žrtva, važno je na vreme prepoznati prevaru i zaštiti se na pravi način!

Zbog toga, NLB Komercijalna banka poziva sve klijente da se upoznaju sa primerima prevara i slede savete kako da se zaštitite:

 

  • Lažna obaveštenja o dinarskim/deviznim prilivima – u vidu malicioznog imejla, u kom se navodi da ste dobili priliv na račun ili nasledstvo. Za uzvrat se traži da odgovorite na imejl i dostavite svoje podatke ili preuzmete sadržaj iz priloga, koji u sebi sadrži maliciozni kod ili vas upućuje na lažnu internet stranicu
  • Lažne nagradne igre ili ankete – zahteva se da kliknete na link, popunite anketu, pošaljete sliku prednje i zadnje strane kartice i/ili ostavite podatke sa platne kartice i aktivacione kodove, koje dobijate putem SMS poruka
  • Lažna SMS obaveštenja –  šalju se sa nepoznatih brojeva. Pošiljalac se predstavlja kao pružalac određenih usluga (Banka), zahteva da kliknete na link, date saglasnost za dobijanje novčane nagrade ili paketa i pošaljete lične i podatke sa platnih kartica
  • Lažni pozivi u ime Banke –  upućeni su sa nepoznatih, lažiranih ili skrivenih brojeva. Komunicira se lažna informacija da je primećena sumnjiva transakcija po vašem tekućem računu, koju je potrebno stornirati ili je potrebno unaprediti zaštitu platnog računa. Kroz razgovor će od vas tražiti da sagovorniku pročitate KOD koji dobijate putem SMS poruke od Banke (u pitanju je OTP kod, tj. verifikacioni kod koji vam Banka šalje za autorizaciju platne transakcije)

OPŠTE PREPORUKE ZA ZAŠTITU:

  • Svoje lične podatke i podatke o bankovnim računima i karticama nemojte da dajete na inicijativu neproverenih naloga na društvenim mrežama, Viber/SMS poruka ili imejla
  • Vodite računa da lozinka na osetljivim sistemima, kao što je elektronsko bankarstvo, bude dovoljno kompleksna i teška za pogoditi
  • Nikada nemojte prihvatiti ponudu veb-pretraživača da sačuva vašu lozinku, pogotovo ne za servis elektronskog bankarstva
  • Lozinku čuvajte na bezbednom mestu, gde niko ne može da joj pristupi, i nemojte nikome da je otkrivate. Najbolje je zapamtiti lozinku.
  • Kodove iz SMS poruka koje Vam šalje Banka ni u kom slučaju ne delite, prosleđujte ili saopštavajte drugima.
  • Ne delite podatke kao ni slike platnih kartica i ne unosite podatke na nebezbedne sajtove (broj platne kartice, datum isteka, CVV broj sa poleđine kartice, PIN kod)
  • Ne preuzimajte priloge i ne otvarajte linkove poslate sa sumnjivih imejl adresa.
  • Nemojte davati dozvolu za udaljeni pristup vašem mobilnom telefonu ili računaru putem AnyDesk ili TeamViewer aplikacije, ukoliko to od Vas zahteva neprovereno lice ili institucija.
  • Ne posećujte i ne vršite kupovinu preko nebezbednih sajtova.
  • Koristite isključivo licenciran softver i antivirusnu zaštitu na svom računaru i redovno vršite bezbednosna ažuriranja operativnog sistema

NLB Komercijalna banka AD Beograd sva obaveštenja klijentima šalje isključivo putem zvaničnih kanala komunikacije.

Ukoliko postoji potreba da Vas Banka kontaktira putem telefona, imajte na umu da Vam nikada neće tražiti da joj dostavite:

  • kredencijale za logovanje na servise elektronskog i mobilnog bankarstva,
  • osetljive podatke o platnoj kartici (CVV broj, PIN kod),
  • aktivacione kodove i kodove za verifikaciju transakcija dobijene putem SMS poruka od Banke. 

U slučaju da ste žrtva prevare, da su vam nalozi kompromitovani, odnosno sumnjate da postoji mogućnost da ste osetljive podatke podelili sa trećim licem, koje ih može iskoristiti za zloupotrebu Vaših računa i kartica, molimo Vas da izvršite promenu svoje lozinke/ PIN koda i da se bez odlaganja obratite Kontakt centru NLB Komercijalne banke na jedan od sledećih načina:

Pozivanjem na tel.: +381(0)11 20 18 600

Slanjem imejla: kontakt.centar@nlbkb.rs

Popunjavanjem kontakt forme koja se nalazi na sajtu Banke : Kontakt centar | 011 20 18 600 | NLB Komercijalna banka Beograd (nlbkb.rs)

Odlaskom do jedne od poslovnica Banke: Ekspoziture | Kako do nas | NLB Komercijalna banka ad Beograd (nlbkb.rs)

Vaša NLB Komercijalna banka A.D. Beograd