NLB Grupa odbacuje svaku vrstu mita i korupcije. Ovi oblici delovanja su nepravedni, nezakoniti i štete državama u kojima se koruptivne prakse odvijaju, i društvu u celini.
NLB Grupa ne nudi nikakve oblike mita ili neodgovarajuće podsticaje u bilo koju svrhu, niti ih prihvata. Isto ponašanje očekujemo i zahtevamo od svojih klijenata, poslovnih partnera i trećih lica.
Nedopustivi postupci se kategorički odbaciju i aktivno se sprečavaju u našem poslovanju. Zaposleni NLB Grupe pažljivo grade partnerstva sa interesnim stranama NLB Grupe i dužni su da sprečavaju nastanak navedenih pojava.
Svi zaposleni NLB Grupe su predmet ograničenja vezanih za davanje i primanje poklona, nuđenje gostoprimstva i inače za uticaj na ponašanje zaposlenih NLB Grupe.
Pored mita i korupcije, NLB Grupa kao štetno ponašanje identifikuje i prevaru, zloupotrebu, falsifikovanje i sve druge radnje koje bi mogle da dovedu do regulatornih sankcija, krivične odgovornosti, narušavanju ugleda ili integriteta, a koje su učinjene na štetu pojedinca ili članica NLB Grupe ili njihovih zaposlenih, klijenata i poslovnih partnera.
U NLB Grupi verujemo da je odgovorno korporativno upravljanje više od poštovanja zakona, propisa i standarda. Važan deo našeg poslovanja je i integritet i transparentnost poslovanja.
Od svih zaposlenih NLB Grupe se zato očekuje da shvate i da prihvate odgovornost vezanu za donošenje pravih odluka. Sprečavanje drugog štetnog ponašanja je odgovornost svih zaposlenih.
Ako primete bilo kakvo štetno ponašanje zaposlenih koje može da našteti NLB Grupi, dužni su da odmah prijave svoje zabrinutosti i zapažanja.
Svaki zaposleni je zato dužan da odmah prijavi sve informacije o svemu za šta smatra, u dobroj veri, da može da predstavlja kršenje ili nepoštovanje propisa ili internih pravila, ili u slučaju štetnog ponašanja. NLB Grupa podstiče prijavljivanje ponašanja u slučajevima kada je zaposleni svestan da nešto „nije u redu“.
Dužnost je svakog zaposlenog koji je informisan o štetnom ponašanju nekog kolege, klijenta ili bilo kog trećeg lica da bez odlaganja prijavi takvo ponašanje svom neposredno pretpostavljenom (osim ako postoji sumnja da je taj neposredni pretpostavljeni učesnik u takvom štetnom ponašanju ili ako bi njegovo obaveštavanje moglo negativno uticati na tok istrage o takvom ponašanju zbog propisanih zakonskih rokova za sprovođenje postupaka iz oblasti radnog zakonodavstva), koji prosleđuje predmet organizacionoj jedinici nadležnoj za usklađenost poslovanja. Zaposleni prijavu podnosi putem jednog od dostupnih komunikacionih kanala uspostavljenih u cilju podnošenja prijave sumnjivog štetnog ponašanja (može biti i anonimno). Ako zaposleni nije ubeđen da potencijalni postupak ima prirodu nepropisnog ponašanja, nezakonitog ili neetičkog postupka, on može da se konsultuje sa svojim nadređenim ili direktno sa organizacionom jedinicom nadležnom za usklađenost poslovanja.
U ovim slučajevima, NLB Grupa ne toleriše i ne dozvoljava odmazdu protiv zaposlenih koji u dobroj veri prijave sumnju na štetno ponašanje, čak i ako se ispostavi da prijavljeni postupak nije nepravedan ili nezakonit, ali je prijavljen u dobroj veri. Mi garantujemo zaštitu identiteta lica koje u dobroj veri prijavi nepropisno ponašanje, kao i onih na koje se ta prijava nepropisnog ponašanja odnosi.
Ako vam neko ponudi neku korist da bi uticao na vaše ponašanje ili postupak, to je mito. Ako neko želi da upotrebi svoj položaj da pribavi neku korist za sebe, to je korupcija. Zaposleni NLB Grupe ne smeju da daju niti da primaju mito. Mi ne možemo da učestvujemo ili da dozvolimo korupciju bilo koje vrste na bilo kom nivou. Mi moramo da obezbedimo da naši postupci i ponašanje ne odaju utisak da smo skloni podmićivanju ili korupciji.
Rizik od korupcije može da nastane u bilo kojoj aktivnosti koja se obavlja u NLB Grupi, uvek kada smo u kontaktu sa trećim licima. Ona ima mnogo oblika: u tenderima i izboru dobavljača u postupcima nabavke, troškovima, poklonima, gostoprimstvu, odlučivanju o radnom odnosu, sponzorstvima, donacijama, aktivnostima naših klijenata i tako dalje. Dužni smo da pažljivo razmotrimo koje aktivnosti mogu biti izložene riziku od korupcije i da sprečimo takve radnje.
Pokloni čije je davanje ili primanje apsolutno zabranjeno se kategorički odbijaju. NLB Grupa je svesna da određeni pokloni male vrednosti mogu biti deo uspostavljanja ili održavanja poslovnog odnosa. Ako i primimo takav znak pažnje, pokloni ili izrazi gostoprimstva ne mogu ni na koji način uticati na odluke koje donesemo.
U slučaju sumnje kao i u slučaju stvarnog nepropisnog ponašanja naših kolega, klijenata, poslovnih partnera i drugih lica, zaposleni su dužni da prijave takve postupke. Samo ako smo svesni ovoga možemo da reagujemo brzo i da sprečimo štetu ili da ograničimo štetu koju bi zaposleni, Banka ili druge članice Grupe teško otklonile.
NLB Grupa podstiče prijavljivanja u dobroj veri, odnosno prijave koje se zasnivaju na dostupnim informacijama i zapažanjima na osnovu kojih opravdano sumnjate ili znate za bilo kakvo štetno ponašanje.
Prilikom rešavanja ili istraživanja pojedinačnih prijava, podaci iz prijave su strogo zaštićeni, i ovo obezbeđuje zaštitu tokom celokupnog postupka otkrivanja i potencijalnog sankcionisanja nepropisnog ponašanja.
Za prijavu nepravilnosti koristite uspostavljene kanale za prijavljivanje nepravilnosti koji garantuju vašu anonimnost, ili kontaktirajte organizacionu jedinicu nadležnu za usklađenost poslovanja.