Bezbedan „Crni petak”
26.11.2024.
Poštovani klijenti,
Kraj novembra se tradicionalno vezuje za period povoljnih i početak prazničnih kupovina, što je ujedno i period kada može doći do različitih pokušaja prevara i zloupotreba prilikom Vaših onlajn aktivnosti.
Takozvani „Crni petak” prate velika sniženja i akcije, što utiče na masovnost kupovine, a ovakva situacija može da bude iskorišćena za brojne maliciozne aktivnosti. Onlajn prevaranti često nude proizvode, vaučere i poklone po izuzetno niskim cenama, ili organizuju nagradne igre koje zvuče suviše dobro da bi bile istinite, i u ovim situacijama treba biti posebno obazriv prilikom ostavljanja ličnih podataka.
Neretko su na meti internet stranice i društvene mreže koje korisnici često posećuju prilikom prazničnih kupovina, i kreiraju se lažne koje izgledom podsećaju na legitimne.
Najčešći modeli prevara podrazumevaju kontaktiranje korisnika putem SMS poruka, elektronske pošte, društvenih mreža ili aplikacija za slanje poruka kao što su WhatsApp, Viber i sl. Pokušaji prevare se, takođe, sprovode lažnim oglašavanjem i objavljivanjem primamljivih ponuda na društvenim mrežama.
Takve poruke najčešće sadrže određeni maliciozni link, a klikom na njega korisnici se preusmeravaju na lažne sajtove gde se od njih zahteva unos ličnih podataka, uključujući i podatke bankovnih kartica.
Za sve korisnike interneta, pogotovo za one koji praktikuju onlajn kupovinu, kreirali smo niz preporuka i saveta kako da se zaštite, naročito kada se od njih traže lični podaci i podaci o bankovnoj kartici:
- proverite legitimnost internet stranice koje posećujete (uvidom u adresnu liniju koja se nalazi u vrhu internet pretraživača - da li je to sajt koji želite da posetite i da li ima „katanac“);
- prilikom korišćenja platformi za e-trgovinu, obratite pažnju na važeću politiku uslova plaćanja;
- imajte na umu da podatke o platnoj kartici unosite isključivo kada ste u ulozi kupca, odnosno kada je neophodno da platite određeni proizvod/uslugu, dok za prijem uplate ovi podaci nisu neophodni, već je dovoljan broj računa na koji treba uplatiti određeni iznos;
- pažljivo razmotrite sve ponude koje zvuče suviše dobro da bi bile istinite pre nego što ih prihvatite (da li je ponuda očekivana, od koga je upućena, da li je legitimna, da li postoje određene posledice ukoliko se prihvate, da li se ponuda sa društvene mreže nalazi i na zvaničnom sajtu ponuđača...);
- budite oprezni i ne odgovarajte i ne preuzimajte lepe želje i čestitke upućene od strane nepoznatih pošiljalaca, a koje zahtevaju određenu radnju - preuzimanje fajla, ostavljanje ličnih i bančinih podataka i sl.;
- ako do vas stignu sumnjivi imejlovi, objave i primamljive ponude koje vizuelno podsećaju na brending NLB Komercijalne banke, kao i internet stranice koje liče na zvaničan sajt NLB Komercijalne banke, bez otvaranja linkova i priloga prosledite na kontakt.centar@nlbkb.rs i sačekajte potvrdu da li je u pitanju legitiman imejl, ponuda ili sajt;
- ukoliko postanete žrtva internet prevare (drugo lice dođe u posed vaših kredencijala za korišćenje servisa elektronskog bankarstva, podataka sa platne kartice, PIN-ova, kodova za aktivaciju i autorizaciju bankarskih servisa i sl.), u što kraćem roku obavestite Banku, kako bi se sprečila/umanjila zloupotreba vaših naloga i sredstava. Dodatno, po potrebi, možete da podnesete krivičnu prijavu policiji ili Tužilaštvu za visokotehnološki kriminal.
Budimo odgovorni! Naučimo kako da se zaštitimo i budemo bezbedni uvidom u savete i preporuke koji se nalaze na zvaničnom sajtu NLB Komercijalne banke.
Želimo vam bezbedan i lep „Crni petak”!
Vaša NLB Komercijalna banka